lørdag, marts 11, 2006

Tariq Ramadan

Fundet på: Berlingske Via: Uriasposten:

Han er udskældt for at være islamist - andre ser ham som det store forbillede for europæiske muslimer. Den meget kontroversielle islamiske tænker Tariq Ramadan deltager i dag i regeringens konference om religiøs dialog.

Tænker? -: må jeg være fri?!

Kald ham bare en fimset skolastiker... men: tænker? - Nu bliver jeg sgu krænket!

Har manden overhovedet tilladelse til at tænke? Har han ikke overladt den aktivitet til en psykopat, der har været død i 1.400 år?

Når jeg betænker, hvilke tænkere vor vestlige civilisation har produceret siden vi gjorde op med skolastikens logiske elastik, så at kalde denne intellektuelle mide for tænker: dét er en hån mod tanken!

Per

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor mange af Ramadans bøger har du da selv læst, siden du så hurtigt kan afvise ham som tænker?

Skal vi vente snart at se dit eget opgør med Ramadan i boghandleren?

Eller slynger du det bare ud - uden at ane, hvad du egentlig snakker om?

Per sagde ...

Hvor mange af Ramadans bøger har du da selv læst, siden du så hurtigt kan afvise ham som tænker?


Nul!

Skal vi vente snart at se dit eget opgør med Ramadan i boghandleren?


Niks... mit opgør med Ramadanen indskrænker sig til ganske få linier, og jeg skal fortælle dig hvorfor:

Når man som udgangspunkt tænker ud fra allerede givne sandheder, så har man kun én ting nødig: at bevise disse sandheder!

Derfor betegner jeg Ramadanen som en intellektuel mide: for en mide er en snylter, der har sin vært nødig...

Ligeså må man for at "bevise" allerede accepterede sandheder blive en begrebsedderkop: man må spinde et på forhånd givent mønster...

Logikken må blive elastisk, når sandhederne kolliderer med realiteten - alt kan vendes hovedet, for at bevare dem! - Man må beredvilligt lyve.

Paradoxalt: det som til at begynde med er intellektuel dovenskab, kan ende med at blive en meget rafineret løgnehistorie.

Det gør imidlertid ikke spindlerne mere interessante.

Eller slynger du det bare ud - uden at ane, hvad du egentlig snakker om?


Nice twist... men som du udemærket kan se, så ved jeg, hvad jeg snakker om.

Per