søndag, marts 26, 2006

Danmarks omdømme

Jyllands-Posten udgiver nu en række udenlandsdanskeres perspektiv på Muhammedsagen, hvor de har lejlighed til at ytre sig om deres meninger, og de menneskers mening som de møder i udlandet.

I lyset af en del uvederhæftig spekulation fra tvivlsomme meningsdannere om emnet bringer jeg her nogle udpluk fra disse indlæg med mine egne kommentarer:

De er meget veluddannede folk, som jeg vurderer kunne bidrage meget positivt til landets udvikling, bl.a. en indisk pige, der virkelig sparker røv. Desværre, som hun skriver, har hun mistet lysten til at "blande sig med danskere, der stemmer på Fogh, og som har gjort det siden 2001 - det indikerer, at hans xenofobe tanker må have bred opbakning i befolkningen." Det synes jeg faktisk var en deprimerende besked!

Ja mon ikke! - Veluddannet? -: måske man så kunne forlange en noget mindre paradoksal tilkendegivelse?

Det kan man takke Dansk Folkeparti for, der med 20% af de danske stemmer er leveringsdygtige i de bedst sælgende overskrifter. Det er ikke gået ubemærket hen, at partiets medlemmer mener, at muslimer er "kræftceller", og at partiet i det hele taget ikke forpasser en chance for at enten ville udvise, fængsle eller ligefrem udrydde muslimer, hvis de ellers havde opbakning til det.

A hva'? kammerat! Stort set samtlige af dine kommentarer er dybt racistiske og mistænkeliggørende.

Jeg bor selv paa 6 aar i USA og er bestemt ikke enig i alt hvad USA goer men jeg gaar jo ikke rundt og sviner amerikanerne til, braender deres flag og ambassader eller fortaeller dem hvordan de skal leve eller foere udenrigspolitik, for hvis jeg ikke broed mig om det kunne jeg jo bare pakke mine ting og flytte hjem til Danmark.

Det gamle ordsprog "kan du ikke lide lugten i bageriet saa find et andet" er jo meget aktuelt.

Og: "skik følge eller land fly" - rammer fuldstændigt plet.

De [nogle amerikanske studerende] havde svært ved at forstå og acceptere forklaringen om, at tegningernes offentliggørelse skulle ses som et væsentligt led i en diskussion af ytringsfrihed og syntes generelt, at man burde have udvist mere sensibilitet over for en anden religions filosofi og parametre.

Med det in mente støtter de danskernes afslappede forhold til religion og stærke krav om demokrati og ytringsfrihed og ser det som et positivt træk ved dansk kultur, at man kan udtale sig frit om alt mellem himmel og jord.

Politisk korrekthed defineret: paradoksalt, hyklerik, dobbelmoralsk - pick one...

Alt i alt er det direkte en usandhed at vi er upopulære i udlandet. Det passer simpelt hen ikke! Vi kan faktisk være stolte af at være danske. Jeg har fået mindst 15 skulderklap og faste håndtryk efter mødet med almindelige mennesker i Europa.

Demokrati er ikke noget vi har. Demokrati er noget helt nyt og sårbart. Det er noget vi må kæmpe for at få lov til at beholde.

My point exactly...

Jeg håber, at Jyllands-Posten har så meget journalistisk integritet og ikke mindst politisk uafhængighed tilbage, at dette indlæg kan komme på hjemmesiden. Ellers kan jeg ikke rigtig se formålet med disse indlæg udover, at de udelukkende skal legitimere Jyllands-Postens holdninger og gerninger. Og så må man virkelige sige, at det ser sort ud for Jyllands-Posten som "ytringsfrihedens forsvarer".

- begået af en racist i det ytringsfrihedsmæssigt hårdt udfordrede Sverige, hvor jeg er alvorligt bange for, at vedkommendes forestilling om et politisk uafhængigt medie må regnes for en selvmodsigelse.

Muslimerne er meget flinke og venlige, og gør et stort nummer ud af at forklare, at man som god muslim skal respektere hinanden, men så vender de sig om og forklarer, at vi skal ændre os i Danmark for at tilpasse os deres religiøse overbevisning, når de samtidigt mener, at det er helt urimeligt, at jeg som kristen skal have mulighed for at udbrede min religion i deres land!

Det er imponerende/skræmmende at opleve, hvordan de med den ene hånd ønsker mig velkommen, og med den anden fordømmer min måde at leve på som selvstændigt individ.

Hvilket i grunden er meget menneskeligt - måske endda alt for menneskeligt?

Her i Norge valgte regeringen at lægge sig helt fladt for muslimernes kritik, og de blev fulgt af alle partier udenom fremskidtspartiet. Udenrigsministeren præsterede tilmed det meget usædvanlige for en nordisk minister i udenrigsspørgsmål, at kalde den danske regerings håndtering af sagen for meget uklog - og tilmed i bedste sendetid på fjernsynet.

Denne reaktion har boostet fremskridtpartiet med næsten 50%, så de nu har omkring 33% tilslutning og er landet største parti.

Hvornår mon alle de pæne mennesker begynder at forstå, hvorledes strategien med at isolere ender som boomerang?

Jeg har ikke hørt én eneste negativ kommentar om Danmark, og der står som aldrig før respekt om landet. Danskere, der tror, at alting i debatten skal minde om en perfekt kunstudstilling for at blive respekteret, tager helt fejl af, hvad der sætter respekt om et land. Perfekt glatten-ud, selvudslettelse, overfladisk høflighed m.m. er dødkedeligt og fører til, at ingen interesserer sig derfor.

Nemlig...

Per

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

JP har sgu også lavet en opdatering.
Linket:
-udenlandsdanskeres perspektiv på Muhammedsagen
kan jeg således ikke finde på JP.
Kan du evt. hjælpe?

Mvh
Charlotte

Tina Petersen sagde ...

Hej, jeg hedder "Tina Petersen" Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, skal du kontakte doktor Zuzu nu via hans e-mail: doctorzuzutemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818 og også kontakte doktor Zuzu på Viber via +2347013499818